Reidun Signora Westgård, født Sivertsen
mor til Karin, Dag og Bente
mormor til Monica og Vibeke
farmor til Marius
oldemor til Ida Marie, Birk, Matilde og Syver
tippoldemor til Signe
|
 |
Forskjellige artikler / historier fra Lademoen i Trondheim
der familien bodde i i Biskop Darres gate 6:
Arbeider-Avisa, 10. juli 1976:
En av "de gamle dage" på Lademoen
Det må ha hvilt en kosmopolitisk atmosfære over Lademoen for
nitti år siden, iblandet en uhyggesstank, skal vi dømme etter
avisinserat fra den tid. Her samles alle slags utskudd av mennesker
der i mørket gjør folk fortred, skrev en innsender, og en annen:
Positivspillere av begge kjønn, taskenspillere og kunstnere, snart sagt
fra alle verdens kanter, tar her opphold. Taskenspillere og kunstnere?
Jojo, sammenstillingen kunne vel ofte ha sin gyldighet den gang også.
Men det var dette med positivspillere, det lyder, underforstått, som om
det var lastefullt å være positivspiller? Vi tror ikke Lademoens
beboere anså positivspillere for å være utskudd og lastefulle, hverken i
egenskap av positivspillere eller som samfunnsindivider. Vi anta at
folk der satte stor pris på å få besøk av en slik, de hadde ikke så
mange lyspunkt i sin tilværelse og kunne ha behov for musikalsk
oppmuntring. For ikke å snakke om barna!
Når positivspilleren en vårens ettermiddag ruslet inn i en
gårdsplass, hadde han et haleheng av unger etter seg. Der stilte han
seg opp med positivet. Det hadde ornamenterte blanke beslag, og det
kunne være særdeles fint dekorert, avbildninger av engler med utslåtte
vinger og hår, og rødmussede eplekinn, eller det var pene landskap
med rosa kyr og hvitkledde damer med lang hyrdestav - "akkurat
sånne stava som dæm hadde hyrdan utafor Betlehem om julkveill'n!" -
Og så orgelljomet positivet, og det var som det på forunderlig vis
likesom omskapte alt sammen her inne i gårdsrummet. Det som ellers
hadde fattigdomstristheten over seg, fortontes så merkverdig vakkert.
Og, hadde en av gårdens småjenter i et krakilsk øyeblikk tidligere sagt
til en lekevenninne at "du får itj lov te å verre mer i vårres gål, du,
nei", så ble truselen glemt i denne eventyrstemningens stund.
Forresten, om hun gjentok den, kunne hun risikere å få det kastet
tilbake at "du ska itj få lov te å værra i gål'n vårres, du heiller da, nei!
når positivmain'n kjem i vårres gål".
All skjærmyssel var borte, nå da positivet lirte av seg valser og
polkaer og reinlendere, veitjongan danset hoppsasa med hverandre,
mens gutongan sto noe tilbaketrukket, og karslig forbeholden og
nedlot seg bare iblant til litt anerkjennende uttalelser: Det va itj så
aillerværst fart over dein mellodien der, nei.
Å nei sann, det var vel ikke fritt for at madammene, som gjorde
seg liksom et ærende ut i gårdplassen, kjente det krible i føttene og
også fikk lyst til å ta seg en svingom? Helst sto de nå der og bare lyttet
og nynnet smått med i positivets melodonter - for om ikke positivet
kunne gjengi visens ord, så hadde man den i seg. De var så
gammelkjente for dem. Det var taterjentens vise, om da hun tok
avskjed med sin burobeng-kjæreste, storbondesønnen, som på hennes
skjerf bandt en knute. Og hvem skulle løse den der ute, hvor vi drager
hen i kveld? Når det lysner er vi langt herfra, monn du har mig i
tankene enda? Kanskje har du alt en annen på ditt fang, glemmer mig
som satt der før så mang en gang. Men i mine tanker er du alltid nær,
ja, hver kveld og om aftenen især - aldri noen mer hvisker ømt farvel i
den sene sommerkveld.
Å, de kunne hver strofe av ordene i den og andre sorgtunge
viser, som positivlåten kalte fram i minnet, det var sjømannens adjø
og farvel for siste gang til sin pige, hvis kind var som purpur rød og
mund så sukkersød: Hver gang jeg dine øyne ser, hver blodsdråp i mig
rør! Kom, pige, følg mig ned til strand, der skal du skålen få, gi mig
din høyre hånd derpå. Adjø! Nu skibet seiler ut fra strand, farvel for
siste gang.
Det klingret i myntbøssen positivspilleren hadde satt ned ved
siden av seg, ikke just av så store penger, en småskilling fra en og
annen som så seg råd til det. Og positivet orglet i vei melodien til
visen hans Gjest Bårdsen, han som stjal fra de rike og ga til de fattige,
og en sa til de nærmeststående at "vi kuinn'a sainnelig ha ønska å hatt
en sånn mestertyv i samfuinne vårres i dag også, ja!" Så mange kjente
kjære viser positivmelodiene ruller fram av minnet! Om svegen
kjærlighed og alperosen og en lilje udi dalen og om han Hjalmar som
satt med sin Hulda på blomsterkledd bakke og kvad. Å ja, å ja, sa en
gammel kone til sin nabo, æ husse da så godt fra min ongdoms vår da
æ satt med min Jalmar på blomsterkledd bakke! Hun dyttet borti den
annen: Ja, vi satt no itj akkurat å kvad, da, vi toan! Og hun lo
minnerikt med tannløse gommer. Der hadde det engang vært en
perlerad, og hennes kinn glatt og rundt. Nå var det magret og furet, og
ryggen, den forhen svaie og smidige, så innbydende for en krummet
mannsarm, den var bøyd, uopprettelig bøyd, og hendene skrukkete av
arbeidsslit og giktkrøkete.
Ja, noen og hver drømte seg hen i det forgangne, minner fra
svunnen ungdom kaltes fram fra positivet som tonte så vemodig
vakkert i et armodslig gårdsrum… Positivspilleren tok drømmene med
seg igjen i sin lirekasse og vandret videre på sin gledesspredervei i
Lademoens fattigbebyggelse. Asbjørn Lund
Arbeider-Avisa, 24. juli 1976:
Lamofjæra - du skjønne attrådde
De usle rønner på Lademoen er sanne arnesteder for laster og
forbrydelser. Det var de ord sorenskriveren i Strinda kom med om
forholdene i Trondhjems østlige forstad omkring 1890. Jo, det fantes
vel et og annet sådant her, som andre steder, og enkelte mindre bra
mennesker, og så var man tilbøyelig til å skjære alle over en kam og
gjøre Lademoen til et "lastens arnested". Hvorfor skulle da Trondhjem
være så lysten på å få denne forstad med usle rønner innefor
bygrensen? Nå, det var ikke akkurat bebyggelsen som fristet til
innlemmelse i Trondhjem, men stranden som lå ved den.
Ja, det lyder mer forståelig: Lamofjæra, denne fine badestranden.
Men selv om den tilhørte Strinda kommune, sto det da ikke enhver
fritt å få pladske der, også trondhjemmerne, ikke bare strindinger,
innbefattet Lademoens beboere? Jo, men Trondhjem utholdt ikke
tanken på at Strinda vedblivende skulle få briske seg med Lademoens
storartede badestrand, byen ville ha den som sin eiendom, så man
kunne briljere med den som en Trondhjems riviera!
Nå ja, når sant skal sies, så var det nok en annen grunn, ja, den
eneste, til at man kastet grådige blikk på Lademoens uberørte strandf:
Meråkerbanen var i sikte! På dens skinner, som symbolsk skulle binde
unionsbrødrene fastere sammen, ville rullende hjul bringe ny velstand
til vår by: Trondhjem skulle bli transitthavn for eksportvarer fra
Mellem-Sverige, særlig trelast, Trondhjem ville bli en storby! Europas
største treby! Men da måtte man ha en større havn, og forskjellige
forslag ble drøftet. Det endte omsider med at man valgte stadsingeniør
C. A. Dahls plan, man gikk i gang med en storstilt oppfylling som ble
til det område folk flest i dag benevner som Brattøra (det egentlige
Brattøra er strøket ved den gamle slaveribygning). Her skulle en ny
jernbanestasjon bygges. I begynnelsen av 1880-årene var arbeidet med
dette så godt som tilendebragt. Da hadde man så smått begynt med
nok en oppfylling. Ved Bakkestranden. Et nytt Rosenborgbasseng.
Nå måtte det vel bli rikelig med kaier og losseplasser og ikke
påkrevet å foreta en ytterligere havneutbygging utover Lademoens
strand? Nei, det aktetman heller ikke. Ikke foreløpig. Men ai - når man
så for seg de enorme svenske tremasser fremtidens Meråkerbane ville
føre med seg, kunne det saktens i en ikke altfor fjern fremtid bli
nødvendig med et havneanlegg ved Lademoen også, og det var derfor
maktpåliggende å få stranden der, helt til Ladebekkens utløp, lagt
innenfor byens grenser. Og det snarest.
Det forholdt seg nemølig slik at inntil slutten av 1870-årene
hadde Trondhjerm hatt retten til å beskatte varer som ble eksportert
utenfor bygrensen, men den retten ville om kort tid bortfalle, som
følge av en ventet lovbestemmelse. Kraft av den ville Strinda kunne
erholde avgiftene på svenske eksportvarer som ble utskipet fra en
Lademohavn. Skulle Trondhjem således bli snytt for de inntekter?
Nei, det måtte ikke for noen pris skje! Lademoens lange riviera måtte
legges inn under byen. Koste hva det ville. Og prisen Trondhjem ville
komme til å betale var å ta til seg Lademoens fattigbebyggelse.
Ikke mer enn femten år efter at bygrensen av 1863 var blitt
fastlagt, satte man seg fore å få den mer omfattende. I januar 1878
utpektes en komite som skulle ta seg av saken og den gjorde
tilnærmelser mot Strinda, for å tilsnike seg den eftertraktede
Lademostrand. Strinda viste seg særdeles imøtekommende. Den
nedsatte sin komite og syntes mer enn villig til å gi fra seg Lamofjæra,
inkludert Lademoens bebyggelse. Strinda så med glede frem til den
dag da man ville bli kvitt den, med dens fattigfolk. De to kmiteer
innledet samarbeide, kom i 1885 til enighet - og for å gjøre en lang
historie kort: Fra 1. januar 1893 ble Øvre Rosenborg, Singsaker og
Voldsminde trondhjemsk å kalle for. Ja, også Lademoen, ja!
Hva mente folk der til det å skulle slutte med å være strindinger
og bli trondhjemmere? Å, for dem var det vel nokså likegyldig om de
tilhørte Strinda eller Trondhjem. Bare de fikk ha sin Lademo-strand
liggende slik den lå, fri for noenslags oppfylling lik Rosenborgbassenget,
forskånet for kaier og losseplasser. Å, bliv i freden, kjære
gamle Lamofjæra! Bliv i freden! De ble bønnhørt. Meråkerbanen
bragte slett ikke med seg så storveies eksport, som man forventet. På
mange opplagstomter fantes der ikke så meget som en flis
svenskduftende trelast, der var ikke behov for flere opplagstomter og
som følge av eksportsvikten lå en havneutbygging av Lademostranden
langt, langt ut i det blå…
Lenge leve Meråkerbanen, kunne lamogutan hjertensglade rope!
De fikk ha sin Lamofjæra i fred til ut i 1920-årene. Se, der lå den med
sin herlige sandstrand, langgrundt og det mest storartede badested. Ja,
i sannhet en riviera! Og som det duftet besnærende av saltsjø og tare
og tang, saltsjø og tang! Og fra nytjærede båter til byfeskaran, som
hadde sine båthus og naust ikke langt fra jernbanebroen, her ved
Elfenbenskysten, som den ble kalt. Strandveiens huslå like ovenfor
flomålet, så nær at når det var urolig høstvær og stortmflo, ble
grisehusene i bakgårdene helt oversvømmet, og da ble det et svare
strev, og artig for gutongan, å redde joleflesket til tørt land. Henimot
vinterstid lot gamle Nidelv sitt strømmende vann mot Lamofjæra aller
vennligst frtyse til is, den allerfineste skøytebane man kunne ønske
seg - og når våren kom med isløsning, var det å drive den guttesport å
jumpe fra flak til flak, mens veikjongan sto der aldeles henført av
beundring over et mesterhopp.
Folksomt var her alltid av unger, vinter som sommer. Om
sommeren, ja, vassende og plaskende og svømmende utover, og
innover igjen, bygge seg en flåte og likesom være ute op det store hav:
Seiler i sikte! Ja, et forlatt sjørøverskip! Det ble entret, et skrog av en
gammel seilskute som var blitt slept hit ut og lå nå her avdanket i
strandkanten og mintes den gang den med bugnende utspente seil
stevnet stoltelig utigjennom Trondhjemsfjorden. Asbjørn Lund
Arbeider-Avisa, 19. mars 1982:
Arbeiderkolonien på Svart-La'mon
Mens betegnelsen "Ilsvikøra" er hevdvunnen, er betegnelsen om
søsterområdet i Østbyen mer usikker. Mange kaller i dag området for
"Reina", sannsynligvis på grunn av Reina idrettsplass som lå mellom
området og Meråkerbanens trasé. Beboere som har tradisjon i området
hevder bestemt at det er kun dette området som heter Lademoen
("La'mo'n"). Alt det som vi andre i dag kaller Lademoen, kaller de for
Østbyen. "Svart-La'mo'n" er vel også en betegnelse mange bruker i
området. Det er kanskje den beste betegnelsen vi kan bruke i dag, for
navnet Reina har egentlig ingenting med den bestående
trehusbebyggelsen å gjøre. "Kolonien" er også en betegnelse som er
brukt på hele eller store deler av området. Det kommer av at tomtene
som lå fra Sodemannsgate og frem til Aktiebryggeriet var skilt ut fra
gårdparten "Kolonien", som igjen var utskilt fra Rydningen gård.
Navnet Lademoen er også den eldste offisielle betegnelse på området,
og inntil siste århundreskifte var dette trehusområdet den eneste
samlede bebyggelse innafor hele det store området, som de fleste i dag
kaller "Lademoen".
Strinda. Så å si all bebyggelse i området ble reist i løpet av
1870-åra. Området lå den gang i landkommunen Strinda, utafor
Trondheim bys grenser. Inntril 1864 var det bare Midtbyen med
forstedene Ila og Bakklandet som tilhørte Trondheim by. Men ved lov
av 6. juni 1863 ble byens grenser kraftig utvidet. Årsaken var
hovedsakelig at Strinda kommunes fattigvesen ikke lenger ville ha
ansvaret for alle de "sosiale kasus" som soknet til Trondheim, men
som hadde slått seg ned rett utafor bygrensa for å unnslippe byens
strenge bygningslovgivning og andre lovbud.
Ingen bygningslovgivning. Avgjørende betydning for
Lademoens utvikling fikk byens østlige grense. Her ble nemlig
grenselinja lagt langs en bekk som ran t fra Innherredsveien, parallelt
med nåværende Gregus gate og ut i fjorden. Trondheims bygningslov
av 1869 ble straks gjort gjeldende for hele det nye byområdet. I denne
loven var det bl. a. bestemt at det utafor bygrensa skulle være et
byggebelte på om lag 50 meter der bygningsloven også var gjeldende.
Denne bestemmelsen var gitt for å unngå forstadsbebyggelse helt
innpå byens grenser. Men i flukt med denne byggelinja vokste så
bebyggelsen på Lademoen fram. I Strinda fantes ingen
bygningslovgivning, så her kunne enhver nærmest fritt bygge som han
eller hun selv ville. Begrensningene var bare gitt av tilgangen på
byggematerialer og den rådende bygningsteknologi og
byggehåndverket. Slike forstadsbebyggelser som det vokste fram på
Lademoen i 1870-åra utafor bygrensene, er for øvrig et typisk trekk
som vi kjenner fra de fleste europeiske byer helt tilbake til
middelalderen. Først ved en ny bygrenseutvidelse i 1893 ble
Lademoen innlemmet i Trondheim by. Da ble den østlige bygrense
lagt langs Ladebekken ute ved Ladehammeren.
Heftig debatt. Det var en heftig debatt som hadde foregått
mellom Strindas og Trondheims kommunestyrer før grenseutvidelsen
ble en realitet i 1864. Strinda ville opprinnelig ha en mye større del av
sitt territorium lagt inn under byen, men fikk ikke medhold av de
sentrale myndigheter. Til slutt sto striden om byggebeltets utstrekning.
Strinda ville ha et 250 meter bredt byggebelte, mens Trondheim ville
ha 1000 meters bredde. Departementet gikk i sin innstilling inn for et
kompromiss med et byggebelte på 500 meters bredde! I den endelige
loven sto det likevel ikke noe om byggebeltets utstrekning, så derfor
ble bygningslovens bestemmelse om et 50 meter bredt byggebelte
gjort gjeldende. I debatten i Stortinget om loven angående Trondheims
utvidelse, uttalte Trondheimsrepresentanten K. Rygh bl. a. at
"Hensikten med dette belte er jo å forhindre at der utenfor bygrensen
skal danne seg en uregelmessig som er ildfarlig og helseskadelig. Men
det tror jeg ikke man oppnår ved et belte som kun er 500 meter,
således som her bestemmes, det er så langt omtrent som fra Stortinget
til Universitetet. Et belte av den bredde vil ikke hindre at der igjen blir
en sådan uheldig bebyggelse utenfor beltet som denne lov sikter å
forebygge. Fordi nu strøket utenfor beltet ikke er bundet til
bygningslovgivningen for byen, vil der alltid blir en smule billigere å
bo der, og som følge derav vil mange klasser av befolkningen for
hvilke denne strekning å gå ikke har så meget betydning drages
derhen." Debatten om sentralt beliggende boligområder er altså ikke
av ny dato! Som svar på Ryghs innlegg uttalte representanten Nærum
at "Det kan være mulig at det på et enkelt sted eller på flere steder kan
danne seg grupper med hus utenfor bygrensen som representanten for
Trondhjem nevnte. Han anførte at de folk som særlig legger an på å
bo utenfor, de skulle ikke legge så stor vekt på veien om de får litt
lenger å gå. Men er det tilfelle, vil ikke 500 meter hjelpe heller. Har
de gått så langt, går de nok 500 meter til." Det er mulig at det var på
denne bakgrunn at bygningslovens bestemmelse om 50 meters
byggebelte ble gjort gjeldende.
Arbeid i byen. At de som bodde i forstedene søkte sitt arbeide i
byen, gikk klart fram av en undersøkelse som en komité nedsatt av
Strindas fattigkommisjon hadde utført i forbindelse med kravet om
bygrensas utvidles. Hva slags folk som bosatte seg utafor bygrensa gir
også den samme komitéinnstillinga et bilde av: "Disse
arbeiderkolonier omfatter heller ikke de relativt velstående arbeidere,
men i alminnelighet de fattigste, som om enn noe fjernere fra
arbeidsstedene i byen slår seg ned her hvor de på grunn av den lavere
husleie kunne bo billigere."
Det var likevel ikke bare ærlige, men fattige arbeidsfolk som
tydde til forstedene: "Det viser seg også at forskjellige uordner finner
sted i disse distrikter… hvor utskuddet av byen befolkning i regelen
har tilhold, hvor nemlig de av innvånerne som har vært straffet for
tyveri slår seg ned". Og komitéen bemerker videre at "en del løse
kvinner oppholder seg i disse distrikter, men ofte utenfor byens
politijuristiksjon, mens de driver sitt uvesen i byen".
Arbeiderbydel. Om forholdene på Lademoen ble slik som det
er beskrevet her vet vi ikke. Sikkert er det likevel at stedet allerede fra
starten av ble en rein arbeiderbydel, noe folketellinga fra 1875 vitner
om. Som beboere finner vi representanter for flere av datidas typiske
arbeiderklasseyrker, som bl. a. jernbanearbeidere, sjauere,
tømmermenn, snekkere, murere, fyrstikkarbeidere og flere sjøfolk.
Mange av disse bygde og bodde i sine egne hus. Trondheims
formannsskap hadde også nedsatt et komité for å forberede den
omtalte byutvidelsen. De uttaler at: "da det er en bekjent sak at ingen
disposisjon av jord er i den grad lønnsom som bortfesting av
byggetomter, vil tingenes egen makt snart føre til en arbeiderutflytting
fra Trondheim." Og de skulle få rett. I 1877 var all jordbruksgrunn på
Lademoen bygslet bort og tomtene bebygd. Gateløpene ble
hovedsakelig bestemt av utstrektninga på de opprinnelige
grunnstykker. Delvis ble det bygd helt ut i gatelinja, men i Biskop
Darres gate er husene på den ene sida av gata forsynt med fine
forhager. De fleste av husene ble bygd som en slags leiegårder i to
etasjer, men vi finner også innslag av en- og tre-etasjes hus. Dette
varierte bebyggelsesmønsteret må ha gjort sitt til å skape et trivelig og
særegent boligområde allerede fra starten av.
Seks borgere stod bak. De første husene i området ble reist
oppe i General von Kroghs gate. Det var 7 arbeiderboliger som var
finansiert av "Selskabet til Arbeiderboligers Anskaffelse". Bak dette
selskapet stod 6 av byens ledende borgere som i 1872 hadde innbudt
til aksjetegning i selskapet hvis formål var å skaffe arbeidere hus.
Aksjehaverne ble lovet et rimelig utbytte for sin investering, og i
september 1873 sto arbeiderboligene innflyttingsklare. De var alle
identiske: To-etasjes panelkledde tømmerhus med kjeller og loft, og
med én leilighet i hver etasje på to rom og kjøkken. Med en grunnflate
på 30 kvadratmeter er det i dag rimelig å forestille seg at det bodde én
familie i hver etasje. At det ikke var tilfelle forteller folketellinga i
1875 oss. I Arbeiderbolig nr. 4 bodde det da 4 familier med til
sammen 23 personer. Men selv om leilighetene var overbefolkede, var
det jo likevel en viss landlig idyll her. Til arbeiderboligene hørte også
små jordstykker der beboerne dyrket grønnsaker. I dag står bare en av
disse arbeiderboligene tilbake, General Kroghsgate 7, om enn i
ombygget form.
De 6 Trondheimsborgeres filantropiske initiativ i 1872 kan sees
som innledningen til vår tids sosiale boligbygging. Det går således ei
linje fra de små trehusene på Lademoen til våre dagers rekkehus på
Kolstad og Kattem.
Brukte bygningsdeler. Alle de andre husene i området ble
bygd av private byggherrer; det var arbeidsfolk som bygde og bodde i
eget hus. Byggemåten varierte meget. Enkelte kan kanskje ha hatt
hjelp av tømmermenn til å lafte opp ei solid tømmerkasse. Andre igjen
har tilsynelatende bygd husene selv av de for hånden værende
byggematerialer. Vi finner flere eksempler på at brukte bygningsdeler,
som f. eks, vinduer, ra hus i Midtbyen, er blitt benyttet på Lademoen.
Det er videre rimelig å anta at flere hus kan ha blitt flyttet fra landet og
inn hit. Men selv om konstruksjonsmåten i husene kunne variere, ble
området likevel noenlunde enhetlig fordi alle husene ble panelt
utvendig. Etter at området ble utbygd er det gang på gang, helt opp til
våre dager, blitt hevdet at husenes byggetekniske kvalitet i
utgangspunktet var så elendig at området med fordel kunne jevnes
med jorda. Det faktum at husene nå har stått i over 100 år vitner om at
disse påstandene ikke kan være særlig holdbare.
Jeg har her i korte trekk skissert Lademoens bakgrunnshistorie.
Jeg håper at leseren gjennom dette har fått et inntrykk av Lademoen
som en bvesentlig del av Trondheims gamle arbeiderkultur. Det er på
denne måten ikke bare bygningshistoriske verdier og miljømessige
kvaliteter som gjør "Svart-La'-mo'n" til et verdeverdig område på linje
med Ilsvikøra.
Knut Einar Larsen arkitekt MNAL og amanuensis ved Institutt
for arkitekturhistorie ved NTH
Arbeider-Avisa, lørdag 11. desember 1982:
1920-årenes Lademoen
Når man var en guttunge på ca. 10 år i tiden omkring 1920, sitter
man nå 60 år senere og minnes mangt fra denne tiden. Sett i relasjon
til livsmønsteret nå synes det som denne tiden ligger så uendelig langt
tilbake. Det man opplevde var kretset om om hjemmet, skolen og
gaten. Hjemmet var far og mor. Ikke alle hadde begge i live, - mange
søsken, og som regel i en liten to-roms leilighet, ofte felles entré med
naboen. Treetasjers murgårder bygget i firkant med et gårdsrom i
midten, dette igjen oppdelt i fire, med høye solide plankegjerder og
gjerne med litt piggtråd på toppen. Dette var vel for å hindre snarveger
til de andre gårdsplassene. Det forekom at de respektive familier i én
leiegård skjelet til en annen, for naturligvis var våre barn mindre
uregjerlige enn de i nabogården. I hver gård bodde som regel 12-15
familier.
I midten av gårdsplassen var en såkalt åpen kloakkum hvor alt
skyllevannet fra alle leilighetene møttes og siltes av slik at de faste
partiklene ble liggende igjen. Av og til kom hestekjørtøyer med
kassevogn og tømte kloakkummen for rusk og rask. Mens dette
foregikk var stanken uutholdelig og vinduene i leilighetene smeltes
igjen som på kommando. Det var som regel kjøkkenvinduer mot
gårdssiden. Før vinduet ble lukket kunne det rekke å få frem et par
ukvemsord ned til utøverne, som var i sitt lovlige arbeid. Noen
ønskejobb hadde disse neppe. Vi unger fulgte interessert med, men
stanken kunne også for oss bli for stram så vi trakk ut på gaten.
Gaten var vår lekeplass og arbeidsfelt. Trafikken var liten, noen
hestekjøretøyer, bl. a. daglig fra Dampbageri til kolonialhandleren på
hjørnet og til melkebutikken. Når disse doningene kjørte kunne det bli
igjen noe hestelort, det hørte med til bildet og affiserte oss ikke. Noe
av etterladenskapene ble hentet på støvbrett av kvinner som stelte godt med potteplantene sine, Geranium, Blodsdråpe, Trøffel og lign. På
vegne av våre mødre fant vi en slik ekspedisjon ute i gaten noe
forsmedelig.
Støy. I de relativt trange gårdsrommene ble det lett en del støy
når unger lekte og vi ble ofte husjet ut av husverten eller andre i
leiegården. Husverten sto det respekt av. Han hadde all makt.
Husleien kr. 25.- til 30.- måtte betales punktlig, hvis ikke sto trusel om
utkastelse. For mange var det vanskelig å skrape dette sammen. All
annen nødtørft måtte vike, hva enten det var mat, brensel eller klær.
Også vi barn følte dette trykket. Derved kunne oppstå både noe agg,
frykt og respekt. Dypere i problemet nådde ikke vi barn. Spennende
var det dog for oss unger når vi hørte om en familie i nabolaget som
skulle kastes ut og hadde alle sine eiendeler, møbler og lignende i
portrommet. Mannen sjøl var ikke blid på oss nysgjerrige unger som
forstyrret ham der han lå høyt oppe på en madrass og skulle ha en lur,
med vekkerklokken bved siden av. Kanskje skulle han på arbeidsskift,
men slikt hadde vi ikke tanke for.
Til tross for visse uenigheter familier imellom var det stor
samkjensle når nøden banket på hos noen, det være seg ved dødsfall,
sykdom eller andre alvorlige problemer. Om man ikke hadde penger å
hjelpe til med, var det mange foreteelser. Ved begravelser ble det lagt
granbar fra porten og fram til fortauskanten. Vi unger i gaten fulgte
spent med, men holdt oss i ærbødig avstand fra granbaret. En viss
høytidelig ærbødighet for det som foregikk. Dette foregikk nokså ofte,
da folk den gang døde i hjemmet. Av andre transporter vi merket oss
var en gul kassevogn påmalt "Smitte". Etter tyfus - eller difteritilfeller
ble husstandens sengetøy hentet for desinfisering. Også da holdt vi oss
noe på avstand, uvisst av hvilken grunn, kanskje på beskjed
hjemmefra.
Spanskesyken. I spanskesykens dager (1918/1919) var
foregående hendelser ofte tilfelle. Når døden tok sine offer og bårene
av seks sortkledde menn ble båret ut av kapellet stemte Lademoens
kirke i med sine klemt. En siste hilsen på menighetens vegne.
90
Kirkeklokkene var også ellers med i vår hverdag, idet de ringte
klokken 9 om kvelden og da skulle vi vanligvis forlate gaten og holde
oss innendørs. Gaten var i det store og hele vår tomleplass. Der ble det
hoppet taug, paradis, hoppet bukk og sparket fotball. Ballen var oftest
ikke rare greier, men vi trivdes slik vi hadde det.
Brann Bergen var også den gang populær klubb, og da vår
gutteklubb skulle ha et navn, pyntet vi litt på navnet og valgte Brandy.
Da vi noe senere troppet opp hos Dagsposten og ville få inn i avisen et
særdeles gunstig resultat (11-0) ble vi anmodet om å skifte navn. Noen
sprogmektige var det ikke blant oss. Vi ble litt tafatte etter denne
orientering og gleden over kampresultatet bleknet noe. Vi skiftet navn
til Sport. Denne levde ikke lenge, fordi kassen ca. kr 9.- ble underslått
av en kasserer som hadde det litt trangt, og klubben ble oppløst da det
ikke var mulig å reise ny driftskapital.
Snøfestning. Også om vinteren var gaten en herlig tomleplass. I
kram snø ble det laget snøfestninger og laget opp et forråd av
snøballer så harde som mulig. Fra tid til annen ble en motsatt borg
erobret og revet ned. Vi tok ikke dette så alvorlig, for her var jo
byggemateriale nok. Når en snøball kunne ta en feil retning og single
inn et vindu var begge snøborgenes mannskaper forduftet på et
øyeblikk.
Når fortau og hestegater var iset var det sesong for skøyter.. Det
var hornskøyter festet med remmer og også komplettert med hyssing.
Ble dette ikke stramt nok, kunne vedskier trykkes imellom. Godt for
foten inne skoen var det neppe. Man ble da hjulpet i et knipetak og
ingen kritiserte deg for det.
Ski var det heller lite av. Enkle kjelker og prammer var fine
greier. Eller man gikk på jern, et ca. 60 cm. Firkantjern som var bøyd
opp på den ene enden og formet til en ring. Her festet man et taug og
mens man holdt i dette sparket man fra med den andre foten og man
kunne få opp en ganske god fart. Konkurranser var det også. Enkelte
hadde råd til to jern, da kunne man stå på med begge føtter, i
undabakke i alle fall.
Det hendte at man måtte gå ærender for foreldrene.
Forretningsstanden besto av kolonialhandleren på hjørnet,
melkebutikken (4 trinn opp) og fiskehandleren. Den øvrige
forretningsstand var noe fjernt langt nede i byen og var nærmest
ukjent for oss. Fiskeutsalget fikk en del av vår oppmerksomhet. Det
var litt liv der. Det var montert for stadig rennende vann i vinduene på
grunn av flueplagen. Denne ble nok dessverre ikke helt eliminert ved
dette arrangementet.
Melkebutikken var det alltid stas å gå til, for der solgte man også
brød, og det duftet så godt. I hyllene lå boller, kringler, tebrød og
diverse kjeks og i halvåpne skuffer sprø kavring. Dette ble oftest bare
til øyenslyst. En dag kom en fargerikt kledd sigøynerinne inn, hun
hadde også med seg to unger som hang om henne. Hastig brøytet hun
seg frem til disken mellom de øvrige husmødre, plantet en pekefinger
tvers gjennom et Florabrød, som lå på disken og sa: Kan jeg få dette?
Det fikk hun naturligvis, riktignok uinnpakket, og ble husjet ut både
av betjening og kunder. Tenk Florabrød! Noe så godt! Selv måtte en
rusle tilbake forsiktig ned de fire trinnene med sin 3/4 liter nysiltmelk,
en liten skummet melk, og til helgene kanskje en halvpell fløte. I
fløtekummen i utsalget var det ofte en gul snerke, man kokte fløten for
at den ikke skulle surne. Fløten var jo så kostbar.
Til kolonialhandleren gikk oftest mor, da det til tider kanskje sto
for mye på konto og som hadde stått der noe for lenge uten avdrag. Så
ble det litt parlamentering bare så vidt hørlig, av hensyn til andre
kunder med åpne ører.
Middag på skolen. Middagsservering på skolen var det en tid
for dem som trengte det. Av og til duftet det herlig kjøttsuppe i
trappeoppgangene. Storstreiken i 1921 merket mange av oss på flere
måter. Vi merket en dyster stemning blant de voksne.
Middagsmåltidet var da ofte til ikke å bli mett av. Kokte poteter og
noen få tynne skiver spekepølse. Det var saltmaten, og havresuppe til.
Det gikk rykter om at det var en streikebryter i nabolaget. Det
samlet seg en kveld flere hundre mennesker i en liten sidegate og det
ble ropt truende ord opp mot vinduer i 3. etasje. Fra et eller annet sted
i mengden ble det kastet en stein og det singlet i glass. Det kom
omsider et par ridende politi og folkemengden løstes opp etter hvert.
Man hadde fått sagt fra hva man mente om situasjonen.
Det var trangt både bomessig og økonomisk i mange hjem.
Skikkelig skotøy var mangelvare. I mange familier fikk man til tider
gå i skift på skolen fordi man ikke hadde brukbare sko til alle. Om
sommeren var det fint å gå barbent. Ellers hadde mange hjemmesydde
labber av tøy. I tørrvær var de varme og gode, men naturligvis
ubrukelig i sølevær.
Artilleriet kjæm! Stor interesse vakte det blant oss når de
militære var undervegs fra ekserserplassene. Da gikk meldingen:
artilleriet kjæm, og vi tok oppstilling på fortauet i gaten ved
Lademoen kirke. Og der kom det et for våre øyne endeløst tog av
hestekjøretøyer, delvis med kanoner og annet feldtutstyr, noen
ridende, og så fotfolket nedlesset av tunge ryggsekker. De var trette og
syntes å slepe seg fram etter et tapt slag. Opptoget laget en herlig larm
med alle de jernbeslåtte vogner, vrinskende hester og klaprende
hesteføtter. Det var guttens første møte med det militære.
Tiltrekkende? Neppe, heller litt fryktsom respekt.
Det hendte mer i gaten. På lørdager var det ofte "brur i kjerka".
En flott vogn med pyntet hest og kusk, lykter på begge sider av
vognen og inni brudepar i sin beste stas. Var det ikke en rød løper
foran kirkedøren også? Jeg synes å huske det. Det var alltid spenning
ved slike hendelser og man anet en opphøyet verden ut over
hverdagens alminnelighet.
Og hverdagen kunne være en annen. Vi gikk med en sinkbøtte
helt frem til Verftstomten hvor kommunen hadde en kullhandel. Der
fikk vi kull mot å levere et gult rasjoneringskort og en nesten full bøtte
var litt av en byrde. Vi tok da trikken hjemover. Det kostet ti øre, men
det fikk ikke hjelpe, det lot seg ikke gjøre på annen måte. Av og til
kunne mor bemerke at det var bare "rådda" i bøtta og dermed liten
brennverdi.
Så til slutt: Lovise. Med visse mellomrom kom hun hastig inn på
kjøkkenet og slengte seg ned på nærmeste stol ved døren og alltid med
samme setning: Æ e tørst, æ e så kaffetørst! Kaffe ble det og en liten
prat. Sannsynligvis hadde hun en fast runde i nabolaget. Hun virket
snill og kanskje litt småpussig. Det er visst ikke bra å være noe
enfoldig og snill. Hvor gammel var hun? Vi tenkte ikke på det. I dag
kan jeg anslå alderen til ca. 30 år. Mor tente på gasskomfyren og
lunket på kjelen og hadde en liten prat med henne ved kjøkkenbordet.
Lovise satt aldri lenge. Hun ville ikke være til bry. Hun takket og
neide seg ut gjennom døren med et takknemlig smil. Til neste faste
post i hennes hverdag. -marius
-----
Tilbake til innholdsfortegnelse
Slektshistorie oppsporet og nedtegnet av Karin Westgård Saltveit
|