Anna Regine Antonsdatter og
Edvard Andreas Sivertsen
Foreldre til Reidun Signora Sivertsen
mormor og morfar til Karin, Dag og Bente
oldeforeldre til Monica og Vibeke og Marius
tippoldeforeldre til Ida Marie, Birk, Matilde og Syver
tipptippoldeforeldre til Signe |
 |
 |
05 - Reiduns foreldre
Edvard kjøpte tomt på Ugla av Gråkallbanen i mai 1929.
Den gang hørte Ugla til i Strinda kommune, men i dag
tilhører det Trondheim. Hvis jeg husker riktig, så var
nærmeste stasjon, på Gråkallbanen, Lian.

|
|
Historikk
En gruppe finansmenn i Trondheim opprettet i 1916 a/s Gråkallbanen. Trondheim kommune gikk inn med en mindre aksjepost, og garanterte dessuten for et lån. Selskapet fikk konsesjon for sporveisdrift i 1917.
a/s Gråkallbanen kjøpte opp store eiendommer langs traséen, og disse ble av kommunen regulert til boliger. 18. juli 1924 ble trikken satt i drift fra St. Olavs gate til Munkvoll stasjon. 30. mai 1925 ble banen forlenget til Ugla, med Ugla Gjestgiveri som attraksjon.
Etter åpningen til Ugla i 1925, forsøkte selskapet seg med nye måter å tjene penger på: Hver vinter er Kyvannet dekket med is. Et nyopprettet selskap, "Graakalbanens isforretning A/S", tok ut store isblokker fra Kyvannet om vinteren, og lagret dem i et skur rett nedenfor vannet. Om sommeren ble isblokkene transportert til sentrum og solgt til hoteller, restauranter og skip, som på den tiden ikke hadde andre kjølemuligheter. Virksomheten foregikk fra en gang på 20-tallet til en gang på 40-tallet. Et eget sidespor "Ishussporet" ble bygget fra Ugla stasjon og til skuret ved Kyvannet. Sidesporet er nå fjernet, men en kan fortsatt se rester etter den gamle vognvekta i den gamle traseen for sidesporet, 50 meter ovenfor Ugla stasjon.
I 1931 ble Ugla Gjestgiveri ødelagt i en brann. Delvis med forsikringspengene, ble deretter banen forlenget 2 km opp til dagens endestasjon Lian. Åpningen til Lian var 28. oktober 1933, og samme dag åpnet selskapet Lian restaurant ved den nye endestasjonen.
Boligbygginga langs traseen førte til et solid trafikkgrunnlag. I 1945 fraktet Gråkallbanen 2,16 millioner passasjerer. |

Gråkallbanen i 1927
Foto: Anders Beer Wilse |


Kvitteringsboka forteller at han kjøpte tomta for en obligasjon på kr. 700,- 14. mai 1929. Og han betalte flittige avdrag på tomta – det siste avdraget ser ut til å være 5. mai 1934.


Her bygget / eller fikk bygget Edvard hus. Jeg, Karin, kan huske huset som et gult, to-etasjes hus i enden av en vei. Og stedet ble kalt Myrvang.
På flyttelasset til Myrvang på Ugla var Edvard og kona Anna, Einar Arvid
(som da var 17 år – nærmere 18) og Reidun Signora som da nærmet seg 17 år. Stedatteren Lilly er ikke med på «lasset». Hun var heller ikke sammen med familien da det var kommunal folketelling i 1925, så hun har muligens vært ute i arbeidslivet i en periode – senere skal vi jo se at hun flyttet hjem igjen og – det er fortalt / sagt at hun ikke var villig til å ta seg jobb.
-----
Forrige side | Neste side
Tilbake til innholdsfortegnelse
Slektshistorie oppsporet og nedtegnet av Karin Westgård Saltveit
|